Právo 4. 12. 2001
Český klezmer "ojojoj"
Petr Ferenc
Pražská skupina Klec našla svou lásku v tradiční židovské
hudbě, klezmeru. Dobré čtyři pětiny jejich debutujícího alba jsou proto
svéráznými předělávkami jako ze zlatého fondu tohoto čím dál tím
populárnějšího žánru.
Až na jedinou výjimku (a dvě instrumentálky) jsou jejich songy opatřeny českými
texty. Klec se totiž nesnaží o konzervování jakékoli tradice, naopak písním
vdechuje nový život a snaží se je aklima6zovat v prostředí domovské
Prahy.
V textech se proto objevují důvěrně známé reálie zakouřených hospod,
šťastných i zhrzených lásek, něco sarkasmu (donekonečna opakované "ojojoj"
jako reakce na jedno ze žánrových klišé klezmeru). Či věrně přebásněný
agitační popěvek "Spojme sily všichni bratři," který přesazením
do našich zeměpisných šířek získá na peprném rozměru. Písní
"Vrať se ke svým Cohenům" se přihlásí i k jednomu z oblíbenců.
Většině skladeb dominuje lehce zastřený hlas frontmana Martina Šmída,
který na sebe strhává zaslouženou pozornost neustálým balancováním na
nikdy nepřekročené hranici předstírané nejistoty. Ukázkovým příkladem
budiž úvodní Erimele.
Hudebně Klec nejvíce připomíná rozdováděnou partu spontánně se veselících
přátel. Do stylotvorných motivů dechových nástrojů si místy zcela
hardrockově zabouří kytara a bicí. Jinde převládne skoro táborákový
sentiment, píseň Moje milá se nese zcela v duchu country. Při vystoupeních
Klec tohle "zlobení" občas přežene k roztříštěnosti a zbytečné
exhibici, na tomto albu jsou složky koktejlu díkybohu namíchány ve správném
poměru. Určitě platný příspěvek na téma klezmer.
(vlastní náklad. 2001. 43:52) Autor je redaktorem HIS Voice