Nový Prostor č. 78 (14. 1. 2002)
Návrat ke svým "Cohenům"
Klec: 15 písní o lásce
vlastní náklad (kontakt: Martin Šmíd, martin@klec.cz)
Pokud jste ještě neslyšeli o pražské hudební formaci Klec, možná jste
alespoň slyšeli podivné názvy jako Neočekávaný dýchánek nebo Ahmed má
hlad. Výše jmenované kapely mají kromě společných webových stránek a
stmeleného, polosektářského společenství "Stejných ksichtů" i
některé společné hudebníky (např. klecí kytarista Antonín Hluštík
hraje i v Dýchánku...), každá z nich v něm však zaujímá své specifické
nenahraditelné místo. Klec se prezentuje jako pražský židovský klezmer a
skutečně ve většině případů ze židovských tradicionálů vychází (u
některých z nich text v jidiš ponechává, většina písní je však přetextována
a upravena). Oproti balkánsky laděnému Ahmedovi a živelným, hospodským popěvkům
Dýchánku je více klidnější, rozhodně však není stylově jednostranná
či monotematická. Pocit folkového klidu umocňuje především flétna
Martina Šmída, jazzovou pohodu ve Zlodějské utváří piáno Jakuba Schmida,
hospodský klezmer naleznete v písních Oj nebo Di mame, ten židovský na vás
dýchne ze skladby Buhušer. O rockový sound je potom postaráno díky kytarovým
sólům A. Hluštíka nebo bicím Jany Modráčkové (též kapela Traband).
Kytarovkou Odešla láska, ve které hostuje Michal Šmíd (hraje ve druhých
dvou kapelách), se Klec v nostalgických vzpomínkách navrací ke svým
"kořenům - Cohenům", do skautských táborových let. Téma
bratrství, mladistvého nadšení a sounáležitosti se objeví ještě v následné
Levicové: "Spojme síly všichni bratři, pějme písně, jak se patří,
všichni bratři spojme síly, dospějeme k svému cíli... " "Vstávej
holka, stroj si šaty, na to nádraží, odkud dneska Jožka tvůj na cestu vyráží,
ojojoj, Jožka jede pryč, nevrátí se, nevrátí se marně si tu křič,"
zazpíváte si ke konci kultovního Jožku společně s Martinem Šmídem. Těžko
si asi vychutnáte atmosféru přeplněné hospody Na Slamníku (nebo jiného sálu,
kde Klec pravidelně vystupuje), pro seznámení se se zajímavou pražskou
kapelou je však jejich nahrávka více než reprezentativní.
Barbora Gregorová