Klec - historie
Skupina
vznikla po obědě jedné únorové neděle
devadesátého sedmého roku, kdy
tehdejší folkrocke Martin
Šmíd, nově okouzlený
klezmerem, hledal uplatnění pro svůj tvůrčí
přetlak a touhu hrát jako Klezmatics. Ke
spolupráci přibral svého bratra
harmonikáře Michala Šmída
a basistu Ondřeje Kudyda Tichého. Nově vzniklé trio se
poprvé objevilo 12. 6. 1997 v klubu U Rafa na Hanspaulce.
Na podzim 1997 zvuk kapely obohatila elektrická kytara
Antoníha Hluštíka a
klarinet Martina Kopeckého (tito dva se
pak střídali o basu po Kudydovi, který
mezitím Klec vzdal z časových důvodů). V roce
následujícím do kapely přibyl
multiinstrumentalista Jakub Schmid,
chtějící se v Kleci zdokonalit na trubku a
obohacující folklórní
melodie jazzovými názvuky.
Začátek magického roku 2000 byl pro skupinu ve
znamení velkách změn. Po bolestném
rozhodování ji opustil její
spoluzakladatel a (jak se hned ukázalo) i
rytmický tahoun Michal (naposledy si zahrál 8.
ledna v Železné). Širokou akustickou mezeru po
harmonice sice zaplnila Martinova (Ś) španělka.a
piáno, jejž přibral Jakub, solidní a vždy
spolehlivý Michalův doprovod však citelně chyběl. Na
lepší rytmické časy se začalo blýskat na
jaře s příchodem ex-zuby-nehtové bubenice
Jany Modráčkové, která v
kapele zvýšila laťku
instrumentálních výkonů a přitvrdila
její zvuk. Rok 2000 pak přinesl další změnu u basy
(hraní ve dvou kapelách bylo nad Martinovy
časové možnosti, ze svého satelitního exilu byl povolýn Jiří Váňa) Kdyř pak.následujícího roku ohlásil
svůj odchod i Antonín (z rodinných důvodů, tři kapely a dvě děti nejdou dohromady), skupina serozhodla
zakonzervovat svůj zvuk do debutového alba Klec
(15 písní o lásce).
Ani po natočení desky se složení ani zvuk Klece neustálily: kromě nového kytaristy Štefana Čulíka, se změny děly i na místech melodiků: Jakuba, který is na pár let odskočil do Trabandu, vystřídali postupně trumpetista Karel Kolesa, klarinetista Elmar Tausinger a saxofonista Adam Gebert. Kromě toho toho se
skupina rozhodla změkčit svůj sound houslemi a violou Karolíny
Vančurové, která
ovšem po dvou letech odešla na mateřskou (hádejte
s kým), přičemž za její housle zaskočil Jakub se
svým novým objevem - akordeonem...
2009 byl rokem druhého alba, poněkud alibisticky nazvaného Klezmer všeho druhu.
Následující léta se nesla víceméně v udržovacím modu, který narušilo snad jen angažmá dvou třetin Klece v divadelní hře Studia Y T.G.M. aneb Masaryk v kostce.
Poté, co rodinné povinnosti odvolaly z Klece bubeníka Honzu a poněkud omezily Jakubovu schopnost rozkouskovat se do několika projektů, dala si skupina v roce 2015 přestávku.
V současné době (2016) Klec už zase hraje, poté co sehnala záskok na bubny, kterým není - podržte se - nikdo jiný než Kudyd, basista z úplných začátků...